Ответ (24 апр 2024, 16:33):
Bună ziua.
Ținem să vă informăm că actele normative în domeniul achizițiilor publice stabilesc regulile de petrecere a achizițiilor publice.
Respectiv criteriul de calificare specificat la lit.e) art. 18 din Legea nr.131/2015 privind achizițiile publice – „standarde de asigurare a calității” se referă la asigurarea calității în diferite domenii și activități, ori mențiunea de asigura calitatea fără a defini domeniul și activitatea ar crea o situație interpretabilă la etapa evaluării ofertelor. Este de menționat că cerința menționată este în corespundere cu prevederile art. 23 din Legea prenotată, autoritatea contractantă s-a bazat pe seriile de standarde europene relevante, certificate de organisme conforme cu seriile de standarde europene privind certificarea, inclusiv standarde internaționale pertinente, emise de organisme acreditate.
În partea ce ține de pretenția condiției de a vizita șantierul, ținem să vă informăm că această cerință are rol de facilita operatorii economici interesați în elaborarea ofertelor, ori vizita șantierului va oferi o viziune mai clară la cheltuielile de regie, transport și întreținerea șantierului, fapt ce va permite obținerea unor oferte mai avantajoase din punct de vedere financiar.
Ce ține de utilajul propus pentru îndeplinirea contractului și cerința ca acesta să fie propriu, menționăm că depunerea ofertei nu constă doar în schimbul formal de documente între ofertant și autoritatea contractantă, dar necesită și diligență din partea ambelor părți, respectiv declarația precum că un alt operator economic neimplicat în procesul achiziției vă pune la dispoziție un careva echipament, are un caracter declarativ și creează anumite riscuri pentru ambele părți. Echipamentul poate fi al asociatului sau a subcontractantului, menționați în oferta Dumneavoastră conform legislației în vigoare.
Cu referire la cerința de disponibilitate de bani lichizi, menționăm că conjuncția „sau” menționată de Dumneavoastră urmează a fi folosită după cum urmează – „sau, după caz” fapt ce deduce că urmează a fi folosită în anumite cazuri. Autoritatea contractantă este în drept să decidă asupra acestora. Mai mult ca atât se acceptă și lichidități disponibile în valoarea menționată sau accesul la linii de credit, fapt ce nu impune creditarea ofertantului ci doar dovada posibilității cu confirmarea băncii comerciale.
Reieșind din cele expuse, autoritatea contractantă a stabilit cerințele de calificare întru recepționarea ofertelor cu un preț cât mai avantajos de la operatori economici calificați și capabili să execute contractul ce urmează a fi atribuit în termenii stabiliți.
Mai mult ca atât, art. 72 din Legea menționată prevede precum că contractul de achiziții publice se atribuie cu respectarea legii, ordinii de drept, bunelor moravuri și eticii profesionale”, respectiv procedura de achiziții menționată nu contravine actelor legislative sau ordinii de drept.