Вопрос:
Buna ziua!
Considerăm că prin caietul de sarcini publicat de autoritate contractantă la procedura de achiziţie publică Lot.1. Mini-excavator se restricţionează în mod vădit posibilitatea de a participa la procedura de achiziţie publică,
ori datele tehnice specificate în caietul de sarcini la capitolul dimensiunea şinelor de cauciuc, sunt foarte restrînse ceea ce împiedică compania de a participa şi a veni cu o ofertă în acest sens. Fapt ce ne permite să presupunem că caietul de sarcini a fost întocmit după un ofertant şi produs prestabilit din start.
Ori, conform art.7 a Legii privind achizițiile publice nr.131 din 03.07.2015 reglementarea relaţiilor privind achiziţiile publice se efectuează în baza următoarelor principiului: “h) tratament egal, imparţialitate, nediscriminare în privinţa tuturor ofertanţilor şi operatorilor economici”.
Mai mult ca atît, conform art. 37 alin.(9) din Legea nr.131 privind achizițiile publice „specificaţiile tehnice trebuie să permită oricărui ofertant accesul egal la procedura de atribuire şi nu trebuie să aibă ca efect introducerea unor obstacole nejustificate de natură să restrîngă concurenţa între operatorii economici.”
Unul din parametrii tehnici pe care considerăm ca obstacol nejustificat ce restrînge concurenţa între operatorii economici şi împiedica compania să participe nemijlocit la procedura de achiziţie publică şi care este necesar de extis este: dimensiunea fixă a şinelor de cauciuc – 250 mm. Atît timp cît parametrii tehnici specificaţi în caietul de sarcini la capitolul “greutatea de lucuru” masa mini-excavatorului este mai mare sau egală cu 2800 kg, dimensiunea şinelor la mai mulţi producători cu renume internaţional, constituie 300 mm şi doar la producătorul JCB modelul JCB 8026 CTS dimensiunea șinelor constituie 250 mm. Drept pentru care solicităm extinderea parametrilor tehnici la capitolul dimensiunea şinelor de cauciuc a mini-excavatorului între parametrii 250 – 300 mm, fapt ce ar reprezenta doar un avantaj pentru mini-excavator, deoarece permite micșorarea presiunei la sol, se ridică stabilitatea excavatorului. Ori după cum am relatat supra caietul de sarcini în varianta actuală favorizează doar un sigur producător – JCB, iar ceilalţi ofertanţi (cu modele internaționale renumite – Hyundai, Komatsu, Bobcat, Caterpillar, etc – care pot asigura îndeplinirea performanţelor sau cerinţelor funcţionale solicitate) nu au nici o șansa de a participa la licitația organizată de Dvs.
Conform art.37 alin. (12) din Legea nr.131 privind achizițiile publice „în cazul în care autoritatea contractantă defineşte specificaţiile tehnice din caietul de sarcini prin precizarea performanţelor şi/sau cerinţelor funcţionale solicitate, nicio ofertă nu poate fi respinsă dacă ofertantul demonstrează, prin orice mijloc adecvat, că bunurile, lucrările sau serviciile oferite asigură îndeplinirea performanţelor sau cerinţelor funcţionale solicitate deoarece sînt conforme”.
Astfel, prin prisma normei enunţate supra, reieşind din faptul că dimensiunea şinelor de cauciuc de 300 mm reprezintă doar un avantaj faţă de dimensiunea şinelor de cauciuc de 250 mm ofertele care reprezintă plus valoare nu pot fi respinse.
Conform art.37 alin.(6), (9) din Legea nr.131 privind achizițiile publice “specificațiile tehnice nu vor face referinţă la o anumită marcă comercială sau la un anumit agent economic, la un brevet, o schiţă sau un tip de bunuri, de lucrări şi de servicii, nu vor indica o origine concretă, un producător sau un operator economic concret. În cazul în care nu există un mod suficient de exact de expunere a cerinţelor faţă de achiziţie, iar o astfel de referinţă este inevitabilă, caracteristicile vor include cuvintele „sau echivalentul”. Specificaţiile tehnice trebuie să permită oricărui ofertant accesul egal la procedura de atribuire şi nu trebuie să aibă ca efect introducerea unor obstacole nejustificate de natură să restrîngă concurenţa între operatorii economici”.
Ori, conform art.7 a Legii privind achiziriile publice “reglementarea relaţiilor privind achiziţiile publice se efectuează în baza următoarelor principii: a) utilizarea eficientă a banilor publici şi minimizarea riscurilor autorităţilor contractante; b) transparenţa achiziţiilor publice; c) asigurarea concurenţei şi combaterea practicilor anticoncurențiale în domeniul achiziţiilor publice; h) tratament egal, imparţialitate, nediscriminare în privinţa tuturor ofertanţilor şi operatorilor economici”.
Articolul 15 a Legii privind achiziriile publice prevede în mod expres atribuţiile grupului de lucru specificînd în mod expres că, “grupul de lucru sau, după caz, specialistul certificat asigură participarea largă a operatorilor economici la procedurile de achiziţie publică”, iar “autoritatea contractantă, prin intermediul grupului de lucru sau, după caz, al specialistului certificat în domeniul achizițiilor publice, este obligată: a) să asigure eficienţa achiziţiilor publice; b) să asigure obiectivitatea şi imparţialitatea în cadrul procedurilor de achiziţie publică; c) să asigure publicitatea şi transparenţa procedurilor de achiziţie publice”.
Ca urmare a celor expuse supra, solicităm în mod respectuos extinderea parametrilor tehnici la capitolul dimensiunea şinelor de cauciuc a mini-excavatorului între parametrii 250 – 300 mm, fapt ce ar reprezenta doar un avantaj pentru mini-excavator, deoarece permite micșorarea presiunei la sol și ridică stabilitatea excavatorului şi totodată ar permite participarea unui numar mai mare de ofertanţi la achiziţia publică.
Conform art. 82 alin. (1) şi (2) a Legii privind achizițiile publice nr.131 din 03.07.2015 “orice persoană care are sau a avut un interes în obţinerea unui contract de achiziţie publică şi care consideră că în cadrul procedurilor de achiziţie publică un act al autorităţii contractante a vătămat un drept al său recunoscut de lege, în urma cărui fapt a suportat sau poate suporta prejudicii, este în drept să conteste actul respectiv în modul stabilit de prezenta lege.
În sensul prevederilor alin.(1), prin act al autorităţii contractante se înţelege orice act administrativ, orice altă acţiune sau inacţiune care produce sau poate produce efecte juridice în legătură cu procedura de achiziţie publică”.
Cu stimă si profund respect.