Selectaţi tipul procedurii
Achizițiе comercială
21456928
Servicii de elaborare a studiului de fezabilitate privind ”Reparația capitală a drumului M1 Frontiera cu România – Leușeni - Chișinău-Dubăsari - Fr. cu Ucraina, km 94,40 - 102,95 (Lotul 3 a centurii mun. Chișinău), inclusiv și construcția intersecțiilor denivelate pozitionate la km 95,278 și km 99,626
1
Perioada de actualizare
de la
18.07.2025 10:39
până la 06.08.2025 12:41
până la 06.08.2025 12:41
2
Propunerea ofertelor
de la
06.08.2025 12:41
până la 24.08.2025 11:41
până la 24.08.2025 11:41
au rămas 15 zile
3
Licitaţie
nu va fi folosită
4
Evaluare
5
Contract
Statut
Propunerea ofertelor
Valoarea estimată fără TVA
2 956 430 MDL
Perioada clarificărilor:
18 iul 2025, 10:39 - 6 aug 2025, 12:41
Perioada de depunere a ofertelor:
6 aug 2025, 12:41 - 24 aug 2025, 11:41
Suport Tehnic pentru furnizori:
(+373) 79999801
Aceasta procedura se va desfășura fară licitație electronică. Oferta Dvs. este finală și trebuie să conțină toată lista de documente cerută de documentația de atribuire.
Imposibil de abonat
în perioada Propunerea ofertelor
Conform cerințelor caietului de sarcini
Informaţia despre solicitant
Codul fiscal/IDNO
Adresa
MD2004, MOLDOVA, mun.Chişinău, mun.Chişinău, str. Bucuriei 12a
Web site
---
Persoana de contact
Datele achizitiei
Data publicării
18 iul 2025, 10:27
Data ultimilor modificări
22 iul 2025, 17:24
Achizitii.md ID
21456928
MTender ID
CPV
71200000-0 - Servicii de arhitectură şi servicii conexe
Tipul procedurii
Licitație deschisă
Criteriu de atribuire
Preţul cel mai scăzut
Surse de finanțare
Lista loturilor
Activ
Documentele procedurii de achiziție
anunț de participare fezabilitate m1 lot 3 centura chisinau.pdf
anunț de participare fezabilitate m1 lot 3 centura chisinau.pdf
Documentele la ofertă
-
18.07.25 10:39
anunt participare engleza m1 lot 3 centura chisinau.pdf
anunt participare engleza m1 lot 3 centura chisinau.pdf
Documentele la ofertă
-
18.07.25 10:39
Data:
22 iul 2025, 17:24
Subiectul întrebării:
Caiet de sarcini
Întrebare:
În baza analizei atente a Caietului de sarcini aferent procedurii în cauză, formulăm următoarea solicitare de clarificare cu privire la conținutul și nivelul de detaliere al serviciilor solicitate, precum și la corelarea acestora cu termenul de livrare și cu valoarea estimativă prevăzută în documentația de atribuire.
1. Denumirea formală vs. conținutul real al serviciilor solicitate
Deși serviciul contractat este denumit „Elaborarea Studiului de Fezabilitate”, conținutul concret al cerințelor din caietul de sarcini reflectă în mod evident specificații ce corespund fazei de Proiect Tehnic, potrivit NCM A.07.02:2012/А1:2017 și NCM L.01.07-2005. Printre elementele care exced nivelul standard al unui studiu de fezabilitate se regăsesc:
• solicitarea explicită a listelor de cantități detaliate (BoQ) pentru toate lucrările, inclusiv cu fundamentarea prețurilor unitare;
• întocmirea de specificații tehnice complete aferente fiecărui articol de plată;
• elaborarea de planuri tehnice detaliate (inclusiv planuri și profile longitudinale, secțiuni transversale dese, desene detaliate pentru poduri, structuri de drenaj, ziduri de sprijin etc.);
• prezentarea unui grafic de execuție detaliat (tip Gantt) privind implementarea ulterioară a proiectului, inclusiv cu defalcarea pe faze de construcție și proiecții financiare;
• realizarea și integrarea unui Audit de Siguranță Rutieră, ceea ce implică soluții tehnice suficient de dezvoltate pentru a fi supuse unei astfel de evaluări.
Toate aceste cerințe caracterizează în mod obiectiv o documentație tehnică de execuție, și nu o analiză de fezabilitate în sensul legislației naționale.
2. Neconcordanța dintre cerințele tehnice și valoarea estimativă propusă
Conform NCM L.02.11–2013 și Amendamentului A1:2024, serviciile de proiectare (inclusiv cercetările de teren, expertizele, elaborarea soluțiilor tehnice, evaluările de mediu, analiza cost-beneficiu, traduceri, coordonări etc.) trebuie estimate în conformitate cu metodologia privind durata normativă și complexitatea lucrărilor.
În forma actuală, valoarea estimativă a serviciilor solicitate este diminuată de 5–6 ori față de nivelul realist calculat în baza catalogului de prețuri pentru proiectare aprobat, raportat la:
• complexitatea investiției (proiect de reabilitare capitală a unui drum național);
• volumul extins al investigațiilor de teren (ridicări topo-geodezice, studii geotehnice, expertize structuri existente etc.);
• necesitatea subcontractării specialiștilor pe domenii precum: evaluare de mediu, analiză cost-beneficiu, rețele edilitare, trafic, acustică, biodiversitate, coridoare ecologice, iluminat public, etc.;
• efortul necesar pentru elaborarea soluțiilor în format complet editabil (inclusiv livrabile în limba engleză);
• durata restrânsă de livrare, ce implică suplimentarea resurselor umane și logistice, ceea ce generează costuri operaționale semnificativ mai mari.
3. Necesitatea estimării și transparenței privind devizul estimativ al beneficiarului
Apreciem ca fiind oportună publicarea devizului estimativ al beneficiarului, astfel încât operatorii economici participanți să poată înțelege în detaliu structura estimării bugetare și viziunea beneficiarului asupra lucrărilor solicitate. În lipsa acestor informații, există riscul major de formulare a unor oferte subevaluate sau incomplete, cu efecte negative asupra calității documentației livrate.
4. Respectarea prevederilor naționale privind drepturile de autor
Solicitarea transmiterii documentației în formate editabile (Word, DWG, KOS etc.) fără menționarea contractelor de cesiune a drepturilor patrimoniale de autor încalcă prevederile Codului Urbanismului și Construcțiilor nr. 434/2023 și Legii nr. 230/2022 privind dreptul de autor. Este necesar ca aceste aspecte să fie reglementate contractual distinct și separat remunerate, pentru a evita orice încălcare a regimului juridic privind proprietatea intelectuală.
Propuneri
Având în vedere cele expuse, rugăm respectuos autoritatea contractantă să:
1. Reconsidere denumirea serviciului solicitat sau să delimiteze clar cerințele aferente fazei SF, în conformitate cu NCM L.01.07-2005, excluzând cerințele specifice proiectului tehnic.
2. Recalibreze valoarea estimativă în conformitate cu prevederile NCM L.02.11–2013 și A1:2024, raportând estimarea la complexitatea, durata normativă și nivelul de detaliere al lucrărilor solicitate.
3. Clarifice explicit (în cadrul documentației de atribuire) care cerințe necesită subcontractarea specialiștilor externi, precum și modul de reflectare a acestor costuri în oferta financiară.
4. Asigure transparență prin publicarea devizului estimativ propriu, în scopul alinierii așteptărilor financiare între părți.
5. Includă prevederi contractuale clare privind cesiunea drepturilor de autor, în cazul în care se solicită formate editabile.
Considerăm că aceste ajustări sunt esențiale pentru asigurarea unei competiții loiale, a fezabilității contractului și a calității serviciilor livrate, contribuind în același timp la utilizarea eficientă și corectă a fondurilor publice.
Răspuns (28 iul 2025, 09:46):
Buna ziua.
Clarificare la Întrebarea 1: Corelația dintre denumirea contractului și conținutul Caietului de sarcini
Denumirea contractului, „Elaborarea Studiului de Fezabilitate”, definește faza de pregătire a proiectului de investiții în conformitate cu etapele standard. Cu toate acestea, conținutul și nivelul de detaliere al documentației solicitate sunt definite în mod expres și imperativ de către Caietul de sarcini.
Autoritatea Contractantă a stabilit acest nivel de detaliere în mod conștient și strategic, pentru a asigura că documentația rezultată (Studiul de Fezabilitate) va fi suficient de matură,completă și solidă pentru a fundamenta decizia de finanțare și pentru a reduce riscurile tehnice și financiare în etapele ulterioare. Toate cerințele enumerate, în Caietul de sarcini, sunt considerate indispensabile și obligatorii pentru atingerea acestui obiectiv.
Prin urmare, ofertele financiare trebuie elaborate în strictă conformitate cu totalitatea cerințelor stipulate în Caietul de sarcini, acesta fiind documentul contractual de referință.
Clarificare la Întrebarea 2: Fundamentarea valorii estimative
Valoarea estimativă a contractului a fost stabilită de Beneficiar în deplină concordanță cu normativele în construcții în vigoare (NCM L.02.12-1:2018, NCM L.02.12-2:2018, NCM L.02.11-2:2013, NCM L.02.11-4:2013 etc.), care reflectă indicatori de prețuri de referință pentru lucrări de proiectare. Au fost, de asemenea, aplicați coeficienții de ajustare necesari pentru complexitatea și specificul serviciilor de proiectare.
În contextul în care Autoritatea Contractantă a estimat valoarea serviciilor de proiectare cu respectarea deplină a actelor normative menționate, consideră această valoare ca fiind suficientă și realistă pentru acoperirea integrală a serviciilor solicitate, în condițiile unui management eficient al resurselor. Această concluzie este susținută și de analiza comparativă a contractelor de proiectare pentru obiective similare, atribuite în ultimii ani, inclusiv cu ajustarile anuale normate. Analiza istorică indică faptul că valoarea estimată se aliniază tendințelor pieței, reflectând un cost corect pentru un prestator bine organizat și eficient.
Reamintim că valoarea estimativă are un caracter orientativ. Obligația legală și comercială a fiecărui operator economic este de a-și fundamenta propria ofertă financiară pe baza analizei detaliate a cerințelor, a structurii de costuri operaționale, a strategiei de piață și a eficienței proprii.
Clarificare la Întrebarea 3: Subcontractarea specialiștilor
Caietul de sarcini definește CE servicii trebuie prestate, nu CUM trebuie acestea realizate din punct de vedere organizatoric. Stabilirea modului de îndeplinire a obligațiilor contractuale, fie prin resurse proprii, fie prin asociere sau subcontractare, reprezintă responsabilitatea exclusivă și decizia strategică a ofertantului.
Autoritatea Contractantă nu poate și nu se va implica în deciziile de management intern ale unui operator economic. Fiecare ofertant trebuie să își evalueze propriile capacități tehnice și umane și să decidă dacă este necesară subcontractarea pentru a acoperi toate domeniile de specialitate cerute (mediu, geotehnică, topografie, hidrologie etc.).
Oferta financiară trebuie să fie unică și completă, incluzând toate costurile necesare pentru livrarea serviciilor la standardul de calitate solicitat, indiferent de modalitatea de organizare aleasă (personal propriu sau terți subcontractați).
Clarificare la Întrebarea 4: Transparența devizului estimativ
În conformitate cu legislația privind achizițiile publice, Autoritatea Contractantă a publicat valoarea totală estimativă a contractului, asigurând astfel nivelul de transparență bugetară cerut de lege.
Cu toate acestea, publicarea devizului de cheltuieli detaliat al Beneficiarului, inclusiv prețurile unitare estimate, contravine principiilor fundamentale ale concurenței loiale și legislației în vigoare. O astfel de acțiune ar influiența negativ competiția reală, ar încuraja alinierea artificială a prețurilor și ar anula scopul procesului de achiziție, care este obținerea celui mai bun preț în baza calculelor proprii și a eficienței fiecărui ofertant.
Protejarea confidențialității estimărilor detaliate asigură un mediu concurențial echitabil pentru toți participanții.
Clarificare la Întrebarea 5: Dreptul de autor
Potrivit clauzei 10.2 din Condițiile speciale ale Contractului, Prestatorul acordă Beneficiarului un drept neexclusiv, irevocabil şi nelimitat în timp și spațiu de a utiliza, reproduce, adapta, modifica şi edita documentația de proiect, inclusiv pentru realizarea lucrărilor, obținerea avizelor/autorizărilor și exploatarea construcției rezultate, în conformitate cu scopul pentru care proiectul a fost contractat.
În acest context, se confirmă respectarea prevederilor Codului urbanismului şi construcțiilor nr. 343/2023 şi Legii nr. 230/2022 privind dreptul de autor, acte normative la care faceți trimitere.
Totodată, subliniem că obiectul contractului constă în prestarea serviciilor de elaborare a studiului de fezabilitate. Prin urmare, propunerea de cesionare a drepturilor patrimoniale de autor asupra acestuia, în sensul art. 143 alin. (2) din Legea nr. 230/2022, nu este aplicabilă prezentului contract, care nu vizează elaborarea studiului de fezabilitate.
Data:
1 aug 2025, 09:33
Subiectul întrebării:
Caitul de sarcini
Întrebare:
1. Denumirea lucrării
E raportată denumirea „Reparația capitală a drumului M1 Frontiera cu România – Leușeni - Chișinău-Dubăsari - Fr. cu Ucraina, km 94,40 - 102,95 (Lotul 3 a centurii mun. Chișinău), inclusiv și construcția intersecțiilor denivelate poziționate la km 95,278 și km 99,626” la tipul lucrărilor și gradul lor de complexitate sau e corespunzătoare denumirea „Reconstrucția drumului M1 Frontiera cu România – Leușeni - Chișinău-Dubăsari - Fr. cu Ucraina, km 94,40 - 102,95 (Lotul 3 a centurii mun. Chișinău), inclusiv și construcția intersecțiilor denivelate poziționate la km 95,278 și km 99,626”, dat fiind că conform studiilor anterioare asupra intensității traficului existent și de perspectivă, sunt necesare reconstrucția carosabilului la 4 benzi de circulație, respectiv supralărgirea terasamentului, construcția intersecțiilor denivelate, lipsă la drumul existent.
2. Cuprinsul lucrării
Traficul, cu viraj stânga spre str. Mircești, km 96,120, este considerabil, mai mare decât virajul stânga spre str. Petricani, km 95,278. De asemenea, teritoriul vis-a-vis de str. Mircești e în plină dezvoltare, care în perspectivă va genera și el un trafic sporit, respectiv va necesita viraj stânga.
Cum considerați, e rezonabil de inclus în Caietul de Sarcini, respectiv în Denumirea lucrării și construcția intersecției denivelate poziționate la km 96,120 sau cel puțin de indicat în Caietul de Sarcini examinarea fezabilității construcției intersecției denivelate la km 96,120
3. Termenii de executare a SF
Conform studiilor anterioare, acest sector de drum, lungimea circa 9 km, cu parametrii categoriei tehnice III, necesită reconstrucția la parametrii categoriei tehnice Ib cu câteva intersecții denivelate, prevederea gropii de împrumut, a unor sisteme efective de evacuare a precipitațiilor atmosferice, de drenare a apelor subterane, etc, are 5 sectoare afectate masiv de alunecări de teren, rambleuri, debleuri de până la 30 de metri, de asemenea, necesită multiple avizări, însoțite de unele examinări detaliate, ale organizațiilor interesate care pot dura considerabil.
Deseori, un Studiu de Fezabilitate, necesită mai mult timp decât un Proiect Tehnic.
S-au avut în vedere toți acești factori, complexitatea lor, la stabilirea termenului de executare de 9 luni?
Răspuns (4 aug 2025, 12:41):
În legătură cu solicitările de clarificare primite în cadrul perioadei de clarificare a proceduri de achiziție a Serviciilor de elaborare a studiului de fezabilitate privind”Reparația capitală a drumului M1 Frontiera cu România – Leușeni - Chișinău-Dubăsari - Fr. cu Ucraina, km 94,40 - 102,95 (Lotul 3 a centurii mun. Chișinău), inclusiv și construcția intersecțiilor denivelate pozitionate la km 95,278 și km 99,626 (Lotul 3 a centurii mun. Chișinău)”. Autoritatea Contractantă, S.A. „Administrația Națională a Drumurilor” (AND), prezintă următoarele clarificări:
Stimate operator economic,
Autoritatea contractantă confirmă că deține o înțelegere deplină asupra specificului și complexității lucrărilor ce fac obiectul prezentei proceduri de achiziție. Scopul fundamental al contractării serviciilor de elaborare a Studiului de Fezabilitate (SF) este tocmai obținerea unei documentații complete, care să analizeze și să fundamenteze toate soluțiile tehnice și economice pentru etapele ulterioare de proiectare și execuție, luând în considerare toate mențiunile și clarificările anterioare.
În continuare, răspundem punctual la clarificările adresate:
1. Cu privire la denumirea lucrării
Clasificarea lucrării ca „Reparație capitală” sau „Reconstrucție” nu reprezintă un aspect esențial la etapa actuală a procedurii de achiziție. Unul din obiectivele cheie ale Studiului de Fezabilitate este anume analiza detaliată a stării actuale a drumului și fundamentarea soluțiilor tehnice necesare pentru a corespunde cerințelor de trafic și siguranță. În funcție de amploarea intervențiilor propuse (supralărgire la 4 benzi, construcția de intersecții denivelate, lucrări la terasamente etc.), elaboratorul SF va determina și va argumenta în mod explicit încadrarea corectă a lucrărilor, conform normativelor în vigoare. Astfel, denumirea finală și corectă va fi o concluzie a studiului ce urmează a fi elaborat.
2. Cu privire la cuprinsul lucrării și intersecția de la km 96,12
Argumentele prezentate privind necesitatea asigurării conexiunilor cu zonele economice adiacente traseului, inclusiv analiza fluxurilor de trafic și oportunitatea construcției unor intersecții (la nivel sau denivelate), reprezintă însăși subiectul fundamental al studiului ce urmează a fi contractat.
Caietul de Sarcini prevede în mod explicit că Prestatorul (ofertantul câștigător) va trebui să efectueze studii de trafic, să analizeze perspectivele de dezvoltare a zonei și să propună soluții tehnice optime pentru toate intersecțiile de pe sectorul vizat. Prin urmare, fezabilitatea și tipul soluției tehnice pentru intersecția cu str. Mircești vor fi analizate în mod obligatoriu în cadrul SF. A lua o decizie privind includerea acestei intersecții denivelate înainte de a avea datele și analizele concrete din studiu ar fi prematur și nefundamentat. Subiectul este pe deplin acoperit de cerințele prezentei achiziții.
3. Cu privire la termenul de executare a Studiului de Fezabilitate
Da, termenul de 9 luni pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate a fost stabilit în deplină cunoștință de cauză.
Autoritatea contractantă a luat în considerare toți factorii de complexitate menționați: necesitatea reconstrucției la parametrii unei categorii tehnice superioare, proiectarea intersecțiilor denivelate, prezența sectoarelor cu instabilitate geotehnică (alunecări de teren), existența rambleurilor și debleurilor de anvergură, precum și durata procesului de obținere a avizelor și autorizațiilor necesare de la diverse entități.
Termenul stabilit este considerat rezonabil și realist pentru un operator economic cu experiență, care va mobiliza resursele necesare și va gestiona eficient și concomitent procesul de elaborare a documentației tehnice și de interacțiune cu entitățile. Mai mult, ofertanții vor prezenta un grafic de execuție a activităților care să demonstreze capacitatea de a respecta acest termen.
Doar utilizatorii autorizați ai platformei pot să adreseze întrebări în perioada de clarificări.
Document semnat cu succes
OK