1
Perioada de actualizare
de la 17.08.2022 11:38
până la 29.08.2022 10:00
2
Propunerea ofertelor
de la 29.08.2022 10:00
până la 08.09.2022 10:00
3
Licitaţie
nu va fi folosită
4
Evaluare

5
Contract

Statut Evaluare
Valoarea estimată fără TVA 54 309 063,01 MDL
Perioada clarificărilor: 17 aug 2022, 11:38 - 29 aug 2022, 10:00
Perioada de depunere a ofertelor: 29 aug 2022, 10:00 - 8 sept 2022, 10:00

Suport Tehnic pentru furnizori:

(+373) 79999801


Aceasta procedura se va desfășura fară licitație electronică. Oferta Dvs. este finală și trebuie să conțină toată lista de documente cerută de documentația de atribuire.

Lucrări de construcție a sistemului de canalizare și reabilitare a drumului pe unele strazi din comuna Băcioi
Informaţia despre solicitant
Codul fiscal/IDNO
Adresa
MD-6812, MOLDOVA, mun.Chişinău, s.Băcioi, Independenței 125
Web site
---
Persoana de contact
Nume Prenume
Ilie Leahu
Telefonul de contact
022381255 022383525
Datele achizitiei
Data publicării
17 aug 2022, 11:38
Data ultimilor modificări
25 aug 2022, 11:17
Achizitii.md ID
21061706
CPV
45200000-9 - Lucrări de construcţii complete sau parţiale şi lucrări publice
Tipul procedurii
Licitație deschisă
Criteriu de atribuire
Preţul cel mai scăzut
Surse de finanțare
Documentele procedurii de achiziție
Data:
17 aug 2022, 14:41
Subiectul întrebării:
Caietul de sarcini - publicarea F1 desfasurate
Întrebare:
Prin ordinul Ministrului Finantelor nr. 69 , anexa 23 din documentatia standart aveti obligatia sa publicati forma 1 desfasurata, citim nota din anexa 23, deci cerem publicarea F1 desfasurata cu includerea tuturor consumurilor de resurse la fiecare pozitie, mentionam nu forma 5 ci 1 desfasurata. Acest fapt vi se impune si prin art. 37 din Legea 131. Noi cerem F1 desfasurata asa cum prevede documentatia standart, F1 desfasurata nu e identica cu F1 care ati publicato. Mai jos va oferim un extras din decizia ANSC, Nr. 03D-482-22 Data: 09.08.2022:, care nu va lasa loc de interpretari si cerem publicareaformei desfasurate a caietului de sarcini: Aprecierea Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor: Potrivit art. 82 alin. (1) din Legea nr. 131/2015 orice persoană care are sau a avut un interes în obținerea unui contract de achiziție publică și care consideră că în cadrul procedurilor de achiziție publică un act al autorității contractante a vătămat un drept al său recunoscut de lege, în urma cărui fapt a suportat sau poate suporta prejudicii, este în drept să conteste actul respectiv în modul stabilit de lege. Analizând pretențiile formulate de către contestator, Agenția constată că acestea vizează în principal dezacordul autorității contractante de a publica Formularul de deviz nr. 1 – ”Lista cu cantitățile de lucrări” cu descifrarea consumului de resurse aferent fiecărei norme de deviz, invocând că aceste acțiuni ale autorității contractante ar contravine principiilor de reglementare a relaţiilor privind achiziţiile publice statuate la art. 7 al Legii nr. 131/2015. Procedând la examinarea în fond a contestației, se atestă că Agenția de Dezvoltare Regională Centru a publicat în Buletinul achizițiilor publice pe portalul guvernamental de acces online: www.mtender.gov.md, la data de 08.07.2022, un anunț de participare la procedura de achiziție publică nr. MD-1657181465676, privind achiziția „Teren de agrement multifuncțional din sectorul "Bozu", or. Ialoveni (REPETAT)”. Astfel, la soluționarea contestației, Agenția va avea în vedere prevederile art. 37 alin. (1) din Legea nr. 131/2015, conform cărora specificațiile tehnice ale bunurilor, lucrărilor şi serviciilor solicitate de autoritatea contractantă vor reprezenta o descriere exactă şi completă a obiectului achiziției, astfel încât fiecare cerință și criteriu, stabilite de autoritatea contractantă, să fie îndeplinite, cât și dispozițiile pct. 27 sub-pct. 1), pct. 28 sub-pct. 1) și sub-pct. 5), pct. 29 sub-pct. 1) și sub-pct. 3) din Regulamentul cu privire la activitatea grupului de lucru pentru achiziții, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 10 din 20.01.2021, conform cărora grupul de lucru examinează şi concretizează necesitățile autorității contractante de bunuri, lucrări şi servicii, coordonându-le în limitele mijloacelor financiare repartizate în acest sens, precum și elaborează documentația de atribuire şi alte documente aplicabile în cadrul procedurilor de achiziție publică în conformitate cu documentațiile standard aprobate. 6 Mai mult decât atât, art. 40 alin. (1) din Legea nr.131/2015, prevede expres obligația autorității contractante de a stabili în documentația de atribuire orice cerință, criteriu, regulă și alte informații necesare pentru a asigura ofertantului/candidatului o informare completă, corectă și explicită cu privire la modul de aplicare a procedurii de atribuire. Totodată, relevant speței, Agenţia învederează următoarele dispoziții din Regulamentul privind achiziţiile publice de lucrări, aprobat prin Hotărîrea Guvenrului nr. 638/2020:  pct. 24 - autoritatea contractantă are obligația să elaboreze caietul de sarcini, după caz, documentul descriptiv pentru a asigura operatorilor economici o informare completă, corectă și explicită privind obiectul achiziției.  pct. 25 - caietul de sarcini este parte integrantă din documentația de atribuire și constituie ansamblul cerințelor în baza cărora se elaborează propunerea tehnică de către fiecare ofertant.  pct. 26 - Conținutul caietului de sarcini pentru proiectarea lucrărilor indică sarcina de proiectare, standardele, normativele și alte prescripții tehnice exacte și complete ale obiectului achiziției.  Pct. 27 - Conținutul caietului de sarcini pentru execuția lucrărilor cuprinde: 1) descrierea elementelor tehnice și calitative menționate în planșe și prezentarea informațiilor, precizărilor și prescripțiilor complementare planșelor; 2) detalierea notelor ce includ caracteristicele și calitățile materialelor utilizate, testele și probele acestora, descrierea lucrărilor care se execută, calitatea, modul de realizare, testele și probele acestor lucrări, ordinea de execuție și de montaj, precum și aspectul final; 3) referirea la documentele care reglementează nivelul de performanță a lucrărilor, precum și cerințele, condițiile tehnice și tehnologice, condițiile de calitate pentru produsele care urmează a fi încorporate în lucrare, testele, inclusiv cele tehnologice. Subsecvent, potrivit pct. 54 sub-pct. 1) lit. b) din Documentația standard pentru realizarea achizițiilor publice de lucrări, aprobată prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr. 69 din 07.05.2021, la caz, documentația de atribuire, oferta elaborată de ofertant trebuie să cuprindă propunerea tehnică - ofertantul elaborează propunerea tehnică, astfel încât aceasta să respecte în totalitate cerințele de calificare, precum și cerințele prevăzute în caietul de sarcini, cât și lista cu cantitățile de lucrări. În acest scop propunerea tehnică conține documentația de deviz (formularele 3, 5 și 7 corespunzător CPL.01.01-2012 sau alte metode elaborate și aprobate prin acte normative de către Ministerul Economiei și Infrastructurii), conform Formularului de deviz nr. 1, din anexa nr. 23, lista cu cantitățile de lucrări, în speță, caietul de sarcini al autorității contractante. La caz, examinând caietul de sarcini prin prisma pretențiilor contestatorului, Agenția atestă că autoritatea contractantă a publicat Formularul de deviz nr.1 – Lista cu cantitățile de lucrări a obiectului de achiziție „Teren de agrement multifuncțional din sectorul "Bozu", or. Ialoveni”, fără a descifra/detalia consumul de resurse aferent fiecărei 7 norme de deviz, astfel cum impune Documentația standard pentru realizarea achizițiilor publice de lucrări, aprobată prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr. 69 din 07.05.2021, care prevede în notă de la Anexa nr. 23 CAIET DE SARCINI FORMULARUL DE DEVIZ NR.1 – LISTA CU CANTITĂȚILE DE LUCRĂRI „Autoritatea contractantă trebuie să atașeze la caietul de sarcini, Formularul de deviz nr. 1 – Lista cu cantitățile de lucrări, descifrat (publicarea descifrată a consumului de resurse aferent fiecărei norme de deviz)”. La caz, prin prisma prevederilor enunțate mai sus și în vederea respectării principiului transparenței consfințit la art. 7 din Legea nr. 131/15, autoritatea contractantă urmează să publice recetele clare a consumurilor de resurse utilizate, în conformitate cu proiectul tehnic de execuție și a necesităților reale ale instituției, aplicarea căruia asigură vizibilitatea regulilor, posibilitatea anticipării succesiunii activităților pe parcursul derulării unei proceduri, claritatea documentelor elaborate pe parcursul derulării procesului de achiziție publică și nu în ultimul rând înțelegerea de către potențialii ofertanți a necesităților obiective ale autorității contractante și a modului în care aceste necesități se reflectă în cadrul documentației de atribuire. Principiul transparenței presupune aducerea la cunoștința publicului larg a tuturor informațiilor referitoare la aplicarea procedurii de atribuire, totodată, acesta impune informarea și/sau crearea condițiilor pentru o informare corectă și adecvată a tuturor celor interesați, cu privire la orice informații privind inițierea și desfășurarea unei proceduri de achiziție publică, în scopul garantării eliminării riscului de favoritism și de comportament arbitrar din partea autorității contractante. Astfel, toate informațiile cu privire la procedura de achiziție trebuie să fie formulate clar, precis și univoc, oferind operatorilor economici o poziție de egalitate atât în momentul în care aceștia își pregătesc ofertele, cât și în momentul în care ofertele sunt evaluate de către autoritatea contractantă, precum și la finalizarea acesteia. În acest context, nu pot fi reținute argumentele autorității contractante precum că nu există un Formular de deviz nr. 1 – Lista cu cantitățile de lucrări, descifrat, or esența prevederii din documentația standard constă în publicarea consumului de resurse aferent fiecărei norme de deviz, scopul căreia nu este doar să asigure operatorilor economici o poziție de egalitate la elaborarea ofertelor în sensul excluderii interpretărilor multiple, ci și de a asigura continuitatea procedurii de achiziție publică sau finalizarea acesteia în termen rezonabil. De asemenea, Agenția nu va reținenici motivul invocat de reprezentanții autorității contractante în cadrul ședinței deschise pentru examinarea contestației în cauză precum că nu ar dispune de Formularul nr. 5 care nu ar conține prețurile estimate de elaboratorul devizului estimativ per fiecare resursă , or în considerarea normelor învederate supra aceasta este obligată să depună toată diligența și să asigure publicarea consumului de resurse aferent fiecărei norme de deviz. Concluzionând, Agenția va admite pretențiile contestatorului XXXXXXXXXXX în contextul în care, apariția litigiului în cauză a fost generat de către 8 autoritatea contractantă prin refuzul acesteia de a publica descifrat Formularul de deviz nr. 1 – Lista cu cantitățile de lucrări și anume descifrarea consumului de resurse aferent fiecărei norme de deviz, ceea ce reprezintă o transparență insuficientă a acesteia în procesul de inițiere și desfășurare a procedurii de achiziție publică din litigiu. Reieșind din cele expuse, în conformitate cu prevederile art. 80 alin. (1), art. 82 alin. (1), art. 86 alin. (2) lit. a), alin. (3), alin. (4) și alin. (9) din Legea nr. 131/2015, Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor, Deci cerem publicarea F1 DESFASURATE
Răspuns (19 aug 2022, 10:12):
Am anexat. Succes!
Data:
19 aug 2022, 17:11
Subiectul întrebării:
Garantie pentru oferta
Întrebare:
Buna ziua, va rugam sa publicati rechizitele bancare in vederea perfectarii garantiei prin transfer la contul autoritatii contractante, multumim anticipat.
Răspuns (22 aug 2022, 08:26):
Buna ziua, urmează să prezentați garanția pentru ofertă sub forma scrisorii de garanție bancară, conform Anexei nr. 9 din documentația standart (pct. 16, subpct. 3 din anunțul de participare)
Data:
23 aug 2022, 14:12
Subiectul întrebării:
Fisele tehnice si imputernicirile
Întrebare:
Conform HG638/2020, p.105, ofertantul elaboreaza oferta in conformitate cu prevederile documentatiei de atribuire. Conform p.40 din Anunt, se vor utiliza Anexe la Documentația standard aprobată prin OMF 69/2021. Nici in Anunt, nici in Documentul de licitatie nu se regaseste nici o mentiune cu privire la Fisele tehnice și imputernicire producator. Va rugam sa concretizati daca acestea reprezinta cerinta de calificare si daca este obligatorie sau nu si sa anexati modelul imputernicirii solicitate. Va multumim anticipat
Răspuns (25 aug 2022, 11:15):
Cu referire la solicitarea dvs. Va informăm că toate cerințele stabilite sunt obligatorii, doar că o parte din aceste se prezintă la depunerea ofertelor iar celelalte pot fi prezentate ulterior termenului limită de deschidere a ofertelor. Cu referire la modelul de împuternicire, aceasta va fi încărcat pe platforma de achiziție, ținem să vă informăm că formularul dat a fost elaborat după modelul utilizat la procedurile de achiziție de organizația GIZ Moldova.
Lucrări de construcție a sistemului de canalizare și reabilitare a drumului pe unele strazi din comuna Băcioi
Data:
23 aug 2022, 17:23
Subiectul întrebării:
Fise tehnice
Întrebare:
Solicitam AC sa ajusteze fisele tehnice conform deciziilor repetate ale ANSC: 1. Eliminarea obligativitatii prezentarii de certificate pe standarde non europene: PAS 1075:2009-03 – TYPE 2, , DIN 19583, DIN 19584, DIN 19596/1, DIN 19596/2, DIN 19596/3; 2. Eliminarea obligativitatii prezentarii certificatelor de conformitate sau agrementelor tehnice emise de catre autoritatile din Rep. Moldova la momentul licitatiei. 3. Eliminarea obligativitatii prezentarii impunernicirii producatorilor pentru a nu reduce concurenta prin eliminarea distribuitorilor din procesul de ofertare.
Răspuns (25 aug 2022, 11:18):
Stimate operator economic, la procedura de achiziție vor fi acceptate și alte standarde cu condiția că acestea acoperă minimul solicitat de standardul prevăzut /echivalent/, condiție prevăzută și de art. 37 alin. (10) pct. 4) lit. b) din Legea nr. 131/2015, care dispune că b) făcând trimitere la specificații tehnice și, în ordinea preferinței, la standardele naționale care transpun standarde europene, la evaluări tehnice naționale/europene, specificații tehnice comune, standarde internaționale, alte sisteme de referință tehnice instituite de către organismele de standardizare naționale/europene sau – în lipsa oricăror dintre acestea – la standarde naționale, la agremente tehnice naționale sau specificații tehnice naționale referitoare la proiectarea, calcularea și execuția lucrărilor și la utilizarea bunurilor; fiecare trimitere este însoțită de mențiunea „sau echivalent”; După cum am menționat acestea pot fi prezentate și după deschiderea ofertelor la solicitarea autorității contractante. Cerințele prevăzut sunt pentru a ne asigura că operatorii economici participanți vor executa lucrarea calitativ și rezistentă în timp, or în conformitate cu prevederile din domeniul achizițiilor publice autoritatea contractantă este obligată să respecte pe tot parcursul derulării contactului cerințele stabilite la momentul inițierii acesteia, respective în cazul în care nu prevedem aceste cerințe la momentul inițierii la execuția lucrării, ofertanții refuză să prezinte careva documente. Cu referire la împuternicirea de la producătorii, ținem să vă informăm că cerința a fost stabilită datorită situației în regiune ( războiul din Ucraina), care a exclus o serie de furnizori de pe piață și, respectiv, pentru a ne asigura că veți deține și livra marfa ofertată, urmează să prezentați documentul solicitat. Mai mult, potrivit art. 72 din Legea nr. 131/2015, este prevăzut expres că contractul de achiziții publice se atribuie în temeiul principiului selectării ofertei cu cel mai mic preț, dar în același timp și în temeiul respectării legii și ordinii de drept, iar în coroborare cu principiul asigurării concurenței și combaterii concurenței neloiale în domeniul achizițiilor publice și principiului minimizării riscurilor autorității contractante, principii prevăzute la art. 7 din aceeași lege, acesta împiedică autoritățile contractante să atribuie contracte de achiziții publice operatorilor economici care oferă, în cadrul procedurilor de achiziții publice, materiale/prețuri nejustificate prin documente confirmative, viciind astfel procedura de achiziție.
Data:
25 aug 2022, 08:35
Subiectul întrebării:
Licitatia
Întrebare:
Devizul local presupune execuția reparației capitale a străzii Aerodromului. Aceste volume de lucrări trebuie sa aiba la baza niște desene și solutii tehnice in baza cărora au fost întocmite listele cu cantități. Tinind cont de solicitarea AC de a garanta execuția lucrărilor pe un termen de 5 ani, Va rugam sa puneți la dispozitie desenele tehnice pentru a avea posibilitate de pregăti oferta tehnica si financiara conform așteptărilor Dvs. Va multumim
Răspuns (25 aug 2022, 11:19):
Str. Aeroportului va fi reparata după execuția canalizării și darea în primire a patului de fundare. Sistemul rutier va fi executat in stricta conformitate după caietul de sarcini.
Doar utilizatorii autorizați ai platformei pot să adreseze întrebări în perioada de clarificări.