Select the type of procedure
Commercial procurement
21456838
1
Enquiry period
with
18.07.2025 08:38
to 28.07.2025 11:00
to 28.07.2025 11:00
2
Bidding period
with
28.07.2025 11:00
to 08.08.2025 10:00
to 08.08.2025 10:00
2 hours left
3
Auction
will not be used
4
Evaluation
5
Contract
Status
Bidding period
Estimated value without VAT
385 250 MDL
Period of clarifications:
18 Jul 2025, 8:38 - 28 Jul 2025, 11:00
Submission of proposals:
28 Jul 2025, 11:00 - 8 Aug 2025, 10:00
Supplier technical support:
(+373) 79999801
This procedure is carried out without auction. Your offer is final and must contain the entire list of required documents.
Subscribe impossible
during the period Bidding period
Conform cerințelor caietului de sarcini
Information about customer
Fiscal code/IDNO
Address
MD2004, MOLDOVA, mun.Chişinău, mun.Chişinău, str. Bucuriei 12a
Web site
---
The contact person
Purchase data
Date created
18 Jul 2025, 8:38
Date modified
22 Jul 2025, 17:14
Achizitii.md ID
21456838
MTender ID
CPV
71200000-0 - Servicii de arhitectură şi servicii conexe
Type of procedure
Open tender
Award criteria
The lowest price
Funding sources
List of lots
Documents of the procurement procedure
anunț de participare fezabilitate parcaj giurgiulești.pdf
anunț de participare fezabilitate parcaj giurgiulești.pdf
Bidding Documents
-
18.07.25 08:38
Date:
22 Jul 2025, 17:14
Question's name:
Caiet de sarcini
Question:
În baza analizei atente a Caietului de sarcini aferent procedurii în cauză, formulăm următoarea solicitare de clarificare cu privire la conținutul și nivelul de detaliere al serviciilor solicitate, precum și la corelarea acestora cu termenul de livrare și cu valoarea estimativă prevăzută în documentația de atribuire.
1. Denumirea formală vs. conținutul real al serviciilor solicitate
Deși serviciul contractat este denumit „Elaborarea Studiului de Fezabilitate”, conținutul concret al cerințelor din caietul de sarcini reflectă în mod evident specificații ce corespund fazei de Proiect Tehnic, potrivit NCM A.07.02:2012/А1:2017 și NCM L.01.07-2005. Printre elementele care exced nivelul standard al unui studiu de fezabilitate se regăsesc:
• solicitarea explicită a listelor de cantități detaliate (BoQ) pentru toate lucrările, inclusiv cu fundamentarea prețurilor unitare;
• întocmirea de specificații tehnice complete aferente fiecărui articol de plată;
• elaborarea de planuri tehnice detaliate (inclusiv planuri și profile longitudinale, secțiuni transversale dese, desene detaliate pentru poduri, structuri de drenaj, ziduri de sprijin etc.);
• prezentarea unui grafic de execuție detaliat (tip Gantt) privind implementarea ulterioară a proiectului, inclusiv cu defalcarea pe faze de construcție și proiecții financiare;
• realizarea și integrarea unui Audit de Siguranță Rutieră, ceea ce implică soluții tehnice suficient de dezvoltate pentru a fi supuse unei astfel de evaluări.
Toate aceste cerințe caracterizează în mod obiectiv o documentație tehnică de execuție, și nu o analiză de fezabilitate în sensul legislației naționale.
2. Neconcordanța dintre cerințele tehnice și valoarea estimativă propusă
Conform NCM L.02.11–2013 și Amendamentului A1:2024, serviciile de proiectare (inclusiv cercetările de teren, expertizele, elaborarea soluțiilor tehnice, evaluările de mediu, analiza cost-beneficiu, traduceri, coordonări etc.) trebuie estimate în conformitate cu metodologia privind durata normativă și complexitatea lucrărilor.
În forma actuală, valoarea estimativă a serviciilor solicitate este diminuată de 5–6 ori față de nivelul realist calculat în baza catalogului de prețuri pentru proiectare aprobat, raportat la:
• complexitatea investiției (proiect de reabilitare capitală a unui drum național);
• volumul extins al investigațiilor de teren (ridicări topo-geodezice, studii geotehnice, expertize structuri existente etc.);
• necesitatea subcontractării specialiștilor pe domenii precum: evaluare de mediu, analiză cost-beneficiu, rețele edilitare, trafic, acustică, biodiversitate, coridoare ecologice, iluminat public, etc.;
• efortul necesar pentru elaborarea soluțiilor în format complet editabil (inclusiv livrabile în limba engleză);
• durata restrânsă de livrare, ce implică suplimentarea resurselor umane și logistice, ceea ce generează costuri operaționale semnificativ mai mari.
3. Necesitatea estimării și transparenței privind devizul estimativ al beneficiarului
Apreciem ca fiind oportună publicarea devizului estimativ al beneficiarului, astfel încât operatorii economici participanți să poată înțelege în detaliu structura estimării bugetare și viziunea beneficiarului asupra lucrărilor solicitate. În lipsa acestor informații, există riscul major de formulare a unor oferte subevaluate sau incomplete, cu efecte negative asupra calității documentației livrate.
4. Respectarea prevederilor naționale privind drepturile de autor
Solicitarea transmiterii documentației în formate editabile (Word, DWG, KOS etc.) fără menționarea contractelor de cesiune a drepturilor patrimoniale de autor încalcă prevederile Codului Urbanismului și Construcțiilor nr. 434/2023 și Legii nr. 230/2022 privind dreptul de autor. Este necesar ca aceste aspecte să fie reglementate contractual distinct și separat remunerate, pentru a evita orice încălcare a regimului juridic privind proprietatea intelectuală.
Propuneri
Având în vedere cele expuse, rugăm respectuos autoritatea contractantă să:
1. Reconsidere denumirea serviciului solicitat sau să delimiteze clar cerințele aferente fazei SF, în conformitate cu NCM L.01.07-2005, excluzând cerințele specifice proiectului tehnic.
2. Recalibreze valoarea estimativă în conformitate cu prevederile NCM L.02.11–2013 și A1:2024, raportând estimarea la complexitatea, durata normativă și nivelul de detaliere al lucrărilor solicitate.
3. Clarifice explicit (în cadrul documentației de atribuire) care cerințe necesită subcontractarea specialiștilor externi, precum și modul de reflectare a acestor costuri în oferta financiară.
4. Asigure transparență prin publicarea devizului estimativ propriu, în scopul alinierii așteptărilor financiare între părți.
5. Includă prevederi contractuale clare privind cesiunea drepturilor de autor, în cazul în care se solicită formate editabile.
Considerăm că aceste ajustări sunt esențiale pentru asigurarea unei competiții loiale, a fezabilității contractului și a calității serviciilor livrate, contribuind în același timp la utilizarea eficientă și corectă a fondurilor publice.
Answer (28 Jul 2025, 09:45):
Buna ziua.
Clarificare la Întrebarea 1: Corelația dintre denumirea contractului și conținutul Caietului de sarcini
Denumirea contractului, „Elaborarea Studiului de Fezabilitate”, definește faza de pregătire a proiectului de investiții în conformitate cu etapele standard. Cu toate acestea, conținutul și nivelul de detaliere al documentației solicitate sunt definite în mod expres și imperativ de către Caietul de sarcini.
Autoritatea Contractantă a stabilit acest nivel de detaliere în mod conștient și strategic, pentru a asigura că documentația rezultată (Studiul de Fezabilitate) va fi suficient de matură,completă și solidă pentru a fundamenta decizia de finanțare și pentru a reduce riscurile tehnice și financiare în etapele ulterioare. Toate cerințele enumerate, în Caietul de sarcini, sunt considerate indispensabile și obligatorii pentru atingerea acestui obiectiv.
Prin urmare, ofertele financiare trebuie elaborate în strictă conformitate cu totalitatea cerințelor stipulate în Caietul de sarcini, acesta fiind documentul contractual de referință.
Clarificare la Întrebarea 2: Fundamentarea valorii estimative
Valoarea estimativă a contractului a fost stabilită de Beneficiar în deplină concordanță cu normativele în construcții în vigoare (NCM L.02.12-1:2018, NCM L.02.12-2:2018, NCM L.02.11-2:2013, NCM L.02.11-4:2013 etc.), care reflectă indicatori de prețuri de referință pentru lucrări de proiectare. Au fost, de asemenea, aplicați coeficienții de ajustare necesari pentru complexitatea și specificul serviciilor de proiectare.
În contextul în care Autoritatea Contractantă a estimat valoarea serviciilor de proiectare cu respectarea deplină a actelor normative menționate, consideră această valoare ca fiind suficientă și realistă pentru acoperirea integrală a serviciilor solicitate, în condițiile unui management eficient al resurselor. Această concluzie este susținută și de analiza comparativă a contractelor de proiectare pentru obiective similare, atribuite în ultimii ani, inclusiv cu ajustarile anuale normate. Analiza istorică indică faptul că valoarea estimată se aliniază tendințelor pieței, reflectând un cost corect pentru un prestator bine organizat și eficient.
Reamintim că valoarea estimativă are un caracter orientativ. Obligația legală și comercială a fiecărui operator economic este de a-și fundamenta propria ofertă financiară pe baza analizei detaliate a cerințelor, a structurii de costuri operaționale, a strategiei de piață și a eficienței proprii.
Clarificare la Întrebarea 3: Subcontractarea specialiștilor
Caietul de sarcini definește CE servicii trebuie prestate, nu CUM trebuie acestea realizate din punct de vedere organizatoric. Stabilirea modului de îndeplinire a obligațiilor contractuale, fie prin resurse proprii, fie prin asociere sau subcontractare, reprezintă responsabilitatea exclusivă și decizia strategică a ofertantului.
Autoritatea Contractantă nu poate și nu se va implica în deciziile de management intern ale unui operator economic. Fiecare ofertant trebuie să își evalueze propriile capacități tehnice și umane și să decidă dacă este necesară subcontractarea pentru a acoperi toate domeniile de specialitate cerute (mediu, geotehnică, topografie, hidrologie etc.).
Oferta financiară trebuie să fie unică și completă, incluzând toate costurile necesare pentru livrarea serviciilor la standardul de calitate solicitat, indiferent de modalitatea de organizare aleasă (personal propriu sau terți subcontractați).
Clarificare la Întrebarea 4: Transparența devizului estimativ
În conformitate cu legislația privind achizițiile publice, Autoritatea Contractantă a publicat valoarea totală estimativă a contractului, asigurând astfel nivelul de transparență bugetară cerut de lege.
Cu toate acestea, publicarea devizului de cheltuieli detaliat al Beneficiarului, inclusiv prețurile unitare estimate, contravine principiilor fundamentale ale concurenței loiale și legislației în vigoare. O astfel de acțiune ar influiența negativ competiția reală, ar încuraja alinierea artificială a prețurilor și ar anula scopul procesului de achiziție, care este obținerea celui mai bun preț în baza calculelor proprii și a eficienței fiecărui ofertant.
Protejarea confidențialității estimărilor detaliate asigură un mediu concurențial echitabil pentru toți participanții.
Clarificare la Întrebarea 5: Dreptul de autor
Potrivit clauzei 10.2 din Condițiile speciale ale Contractului, Prestatorul acordă Beneficiarului un drept neexclusiv, irevocabil şi nelimitat în timp și spațiu de a utiliza, reproduce, adapta, modifica şi edita documentația de proiect, inclusiv pentru realizarea lucrărilor, obținerea avizelor/autorizărilor și exploatarea construcției rezultate, în conformitate cu scopul pentru care proiectul a fost contractat.
În acest context, se confirmă respectarea prevederilor Codului urbanismului şi construcțiilor nr. 343/2023 şi Legii nr. 230/2022 privind dreptul de autor, acte normative la care faceți trimitere.
Totodată, subliniem că obiectul contractului constă în prestarea serviciilor de elaborare a studiului de fezabilitate. Prin urmare, propunerea de cesionare a drepturilor patrimoniale de autor asupra acestuia, în sensul art. 143 alin. (2) din Legea nr. 230/2022, nu este aplicabilă prezentului contract, care nu vizează elaborarea studiului de fezabilitate.
Only authorized platform users may ask questions during the clarification period.
Document successfully signed
OK